Jaloers kan ik zijn op mensen die in mijn ogen energie voor 10 hebben en 100 dingen tegelijk kunnen doen. Zelf heb ik te weinig tijd en energie in iedere dag om alle ideeën die ik heb uit te voeren.
Als hooggevoelig persoon heb ik behoorlijk wat tijd nodig om te “niksen” waardoor ik op kan laden. Als kind ging ik lezen of tekenen, maar daarna raakte ik het een beetje kwijt hoe ik moest opladen en ging ik regelmatig over mijn grenzen heen. Gelukkig weet ik inmiddels weer hoe ik hierin het beste voor mezelf kan zorgen en weet ik meestal op tijd mijn rust te pakken. Wanneer ik dat niet doe raak ik makkelijk overprikkeld waardoor ik in een neerwaartse spiraal van druk doen/denken en vermoeidheid terecht kom.
In mijn praktijk zie ik deze overprikkeling regelmatig bij tieners (en hun ouders). Het gevoel veel te moeten, social media bijhouden, (te) veel sociale contacten, zijn niet helpend om tot rust te komen en jezelf op te laden wanneer je hier veel behoefte aan hebt.
Het accepteren dat ik niet alles kan doen wat ik in mijn hoofd bedenk is de ene keer makkelijker dan de andere keer. Om zoveel mogelijk energie te hebben om de dingen te doen die ik belangrijk vind, helpt het mij om meer baas te zijn over wat ik doe en met wie ik dat doe. Niet meer het gevoel te hebben me hierover te moeten verantwoorden naar anderen helpt daarbij ook. Regelmatig maak ik een lijstje op papier of in mijn hoofd waarop ik al mijn bezigheden zet. Ik splits dit goed uit en kijk welke bezigheden, activiteiten en mensen me energie geven en welke me energie kosten. Meer doen van wat me energie geeft en minder van wat me energie kost helpt om de balans beter te houden.
Door steeds bewuster om te gaan met mijn tijd lukt het me om mijn hoofd rustiger te houden. Hierdoor kan ik beter opladen, ben ik fysiek vaker uitgerust en heb ik energie om dingen te doen die ik echt graag wil doen.
Herken je bovenstaande bij jezelf of je tiener, dan kan deze oefening inzicht geven:
Maak een lijstje met al je bezigheden (van je sportclub tot shoppen met je zus en van je betaalde werkzaamheden tot huishoudelijke taken). Pak dan een rode, groene en oranje stift en geef per activiteit aan of deze energie geeft (groen), kost (rood) of er tussenin zit (oranje). Slaat de balans naar rood dan is er werk aan de winkel. Niet alle rode werkzaamheden kunnen meteen geschrapt worden, maar wellicht zijn er een paar die je kritisch tegen het licht kunt houden.
Ook met je tieners kun je dit doen. Zorg dat ze voldoende activiteiten hebben die energie opleveren.